شاعر پیش رو !


همیشه از فروغ به عنوان زن شاعری یاد می کنیم که احساسات زنانه اش را پنهان نکرده است و با حسی زنانه شعر گفته است و البته بی پروایی اش. امروز شعر های رابعه بنت کعب را می خواندم و بعضی از آن ها واقعا جای تعجب داشت، زنی در بلخ و در قرن ۴ هجری و این گونه شعر گفتن! از این شاعر ۵۵ بیت باقی مانده است که بعضی از آن ها را می نویسم:

دعوت من بر تو آن شد کایزدت عاشق کناد                                  بر یکی سنگین دلی نامهربان چون خویشتن
تا بدانی درد عشق و داغ مهر و غم خوری                                  تا به هجـر اندر بپیـچی و بـدانی قـــدر مـــن

*

هرگـز روزی به بنـده پـروات نبـود                            و اندیشه این بی دل شیدات نبود
خوردیم زتو خون و نخوردی غم ما                           در پای تو مـردیم و سـر مات نبـود


*

مرا به عشق همی محتمل کنی به حیل                               چه حجب آری پیش خدای عز و جل
به عشقت اندر عاصی همی نیارم شد                                  به دینم اندر طاغی همی شوی به مثل
نعیم بی تو نخواهم جحیم با تو رواست                                   که ب یتو شکر زهر است و با تو زهر عسل
...

*

الا ای باد شبگیری پیام من به دلبر بر                                    بگو آن ماه خوبان را که جان با دل برابر بر
به قهر از من فکندی دل به یک دیدار مهرویا                            چنان چون حیدر کرار در آن حصن خیبر بر
تو چون ماهی و من ماهی همی سوزم به تابه بر                  غم عشقت نه بس باشد جفا بنهادی از بر بر
تنم چون چنبری گشته بدان امید تا روزی                               ز زلفت بر فتد ناگه یکی حلقه به چنبر بر
...



پ.ن۱- رابعه بنت کعب قزداری بلخی شاعره مشهور ق ۴ و معاصر سامانیان است. پدرش کعب اصلا عرب بود و در بلخ امارت و مکانتی داشت... رابعه عاشق بکتاش، غلام برادر خود گردید و حارث[برادرش] به بد گمانی رابعه را بکشت.[فرمان رگ زدن او را در حمام می دهد]  (با اندکی تغییر از فرهنگ معین)

پ.ن۲- شعر ها از کتاب شرح و احوال شاعران بی دیوان.تصحیح محمد مدبری. پانوس-بهار۱۳۷۰ است.

پ.ن۳- فردا دراز ترین شب سال را دور هم می نشینیم. به امید روزی که بتوانیم همه در کنار هم دیگر این رسم 
زیبا را جشن بگیریم.
نظرات 8 + ارسال نظر
زیستن دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 01:13 ق.ظ http://zistan.persianblog.com/

آشتی آشتی تا روز بهشتی :)) حالا سرت رو بیار جلو یه شاخ کوچیک بهت بزنم دیگه قهرمون نشه :))
عجب شعر های جانانه ای عالی بود . حالا فرصت کردی راجع به طاهره قرة العین هم تحقیق کن و بنویس !
شب یلدات مبارک باشه !!!

محمد دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 02:09 ق.ظ http://www.adeltc.net

با سلام
خیلی عالی بود
یه سری هم به ما بزنید http://www.adeltc.net
موفق باشید

آرتا دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 06:33 ق.ظ http://darkness.blogsky.com

شب یلدای خوبی داشته باشید

کیان دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 11:05 ق.ظ http://www.tardidha.blogsky.com

شاملو معتقد است که بخشی از تاریخ ادبیات ما که چندان با نظرات پدربزرگها سنخیت نداشته حذف شده است یا حداقل مسکوت مانده که البته در مصاحبه با ناصر حریری مستندات هم ارائه می دهد.من فکر می کنم بخشی از ادبیات زنانه ما هم به همین ترتیب...فرهنگ پدرسالار...

کیان جان کاملا موافقم. ممنونم از یادداشتت.

دریا دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 07:54 ب.ظ http://taranom.persianblog.com

زمینی عزیز سلام‌!
از رابعه تو کتاب ادبیات (فکر کنم ادبیات پیشدانشگاهی بود !)هم نوشتن من هم از اونجا فقط مشناسمش( از عوارض کنکور !!)
راستی شب یلداتون هم مبارک !!

نسرین چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1383 ساعت 06:47 ق.ظ

زمینی جان سلام ٫ خیلی جالب بود .
امیدوارم شب یلدای خوبی رو گذرونده باشی .

سلام خانومی. چطوری عزیزم؟ منم امیدوارم که تو هم شب یلدای خوبی را داشته بوده باشی :) همیشه شاد و خندان باشی.

دریا چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1383 ساعت 11:47 ق.ظ http://taranom.persianblog.com

زمینی عزیز سلام.
کامنت گذاشته بودی که من راجع به یه رابعه دیگه گفته بودم رفتم کتابم رو نگاه کردم دیدم نخیرم درست گفتم !!
کتاب ادبیات پیش دانشگاهی ۱ صفحه ۴۰ !! برای معرفیش تقریبا همین پ.ن۱ شما رو نوشته و اسم شعری که برامون تو کتاب آوردن دریای کرانه ناپدید هست‌!!
من درسام رو خوب می خونم‌‌!! ( آآآآآی دماغم چرا داره مثل مال پینوکیو شد!!! ؟؟‌)

دریا چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1383 ساعت 11:50 ق.ظ http://taranom.persianblog.com

آخ! حواسم نبود دکمه ارسال رو زدم جمله آخرم به جای شد باید میشه می نوشتم !

دریای آبی عزیزم، ممنونم از یادداشتت. عزیزم حق با تو است. آدمی مثل من که ادعاش بشه همیشه دستش رو شده و بی سوادیش رو میشه. عزیزم رفتم کتاب را نگاه کردم. تسلیم. می دونی اون موقع که ما دبیرستانی بودیم از شعرهای عاشقونه تو کتاب درسی خبری نبود و من با همون تصور فکر کردم که اگر درباره رابعه نوشته باشند اون رابعه عارف بوده نه عاشق. این نشون می ده که امسال حتما شیرینی قبولیت را می خوریم:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد