شیرین‌ترین رویای کودکی

نام وطن برایم یک فریم قاب شده در دوران دبستان است: همگی در صف‌های منظم ایستاده‌بودیم و در حالی که سرود خوانده می‌شد پرچم از روی میله‌ی فلزی بالا می‌رفت. باد در زیر آن می‌چرخید و پارچه‌اش سرافراشته به اطراف حرکت می‌کرد: طناز و مغرور! و این فریم تنها دو سه سال از دوران دبستان من بود. بعد دیگر سیستم عوض شد و بعد هم جنگ و دیگر نه فرصتی بود برای این نمایش‌ها و نه دیگر اهمیتی داشت.

حال وطن برایم یک واژه است از منظری بس عمیق و ریشه در جان کرده و از منظری دیگر تنها واژه‌ای است که بر سر زبان‌ها می‌آید که اگر بیاید؛ آن هم برای هزاران مقصود پنهانی و چمبره زده در پشت واژه.

این روزها چند نوشته درباره‌ی وطن خوانده‌ام. همگی تلخ و سوزنده چرا که حاصل و یادگار نسل تلخی چشیده وطن است. می‌ماند جوان بعد از من که یا وطن را نمی‌شناسد و یا اگر بشناسد آن‌قدر زندگی دایره‌اش را برایش سخت کرده که برای روزگاری بهتر سودایی ندارد جز ترک وطن! و همین است که کشنده است که اگر همه برویم این جا برای که باقی می‌ماند؟ بارها گفته‌ام ماندن و تحمل کردن سختی‌های روزگار خود یک راه اثبات خویش است. هستی و زندگی من ایرانی بر خاکم. اما مجال نفس کشیدن تنگ و تنگ‌تر می‌شود. هر روز با بغضی سنگین‌تر شاهد رفتن خیل جوانان هستیم. راستش شما هم خودمانی هستید چند بار است که از وضعیت کار و معیشت و قوم‌بازی و قبیله‌پروری در فضاهای کاری به مرز جنون کشیده شده‌ام . می‌ترسم روزی من هم تاب و توانم را از دست بدهم و چون هزارن دیگر بروم اما می‌دانم تا جایی که بتوانم خواهم ماند با شرافت و با سربلندی هر چند تلخ و سخت است این روزها زندگی در مکانی که می‌نامیم‌اش وطن. شاید این ماندن‌ها هم نتیجه‌ی همان فریم کودکی است. تعهدی که در آن دوران برایمان گفتند و دینی که بر گردنمان احساس می‌کنیم. نمی‌دانم. اما وطن برایم یادآور آغوش مادری است. هر چند که این روزها مادر مریض است و سخت تب دارد.

نظرات 2 + ارسال نظر
آدم و حوا شنبه 7 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:13 ب.ظ http://www.adam2hava.blogfa.com

مثل همیشه!

حق حیات چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:52 ب.ظ http://www.10oct.blogfa.com

روز 10 اکتبر(18 مهر)امسال,مجمع عمومی سازمان ملل قرار است طی قطعنامه ای از همه ی دولت ها بخواهد که مجازات اعدام را به حال تعلیق درآورند.
با توجه به انحصار رسانه ها,امکان اطلاع رسانی در مورد این روز در سطح عمومی بسیار کم است .در همین راستا،ما،گروهی از دانشجویان دانشگاه تبریز،بر آن شدیم تا با همکاری وبلاگ نویسان و همه ی آزاداندیشان ، سکوت در برابر این اعمال غیرانسانی را محکوم کنیم.برای گسترش این حرکت جمعی دوستان خود را برای نوشتن در این باره(تایید یا عدم تایید لغو اعدام و سنگسار) دعوت نمایید.لینک مطالب خود را در قسمت نظرات وبلاگ حق حیات قرار دهید تا درج شود.
http://10oct.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد